onsdag 2 maj 2012

Många nyanser av vitt

Det har stått stilla ett tag eftersom vädret vände - gråa, kalla dagar är inte de unga plantornas dröm. Medan jag väntade på våren besökte jag trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar i Älvsjö. Flera balkonger var med på utställningen, men de var alla väldigt konceptuella och dessutom betydligt större än en normal stockholmsbalkong, så tyvärr var det inte mycket till inspiration för mig. Eftersom jag redan har köpt, och sått, årets fröer så blev det inte heller i shoppingväg en utsvävande upplevelse. Ett par trädgårdshandskar och en liten kryddsax fick följa med hem.

Inte bara ute i det fria syns vårens framsteg nu dag för dag, även i min lilla odling växer och knakar det! Den gångna helgen bjöd dessutom på så fint väder att jag dristade mig till att plocka med mig några växter från Plantagen när jag var där för att fylla på mitt lager av innerkrukor. En ljuvlig engelsk pelargon, som varit ett stående inslag på min blomsterpelare de senaste somrarna, fick sällskap av ett stjärnöga som jag hoppas ska fortsätta blomma hela sommaren.

Stjärnöga


Margueriter och rosenskära redan i blom gör att jag så smått kan börja njuta av mina många nyanser av vitt. Följer du länkarna får du tips om olika sätt att odla och sköta dessa blommor. En spännande inblick i hur rosenskäran kan se ut i andra sammanhang än på balkong hittar du här.

Marguerit
Mina margueriter i kruka från IKEA



rosenskära
Svagt gula toner i rosenskärorna tas upp av den limegröna krukan




Frön som kan direktsås har jag spritt ut mellan och bakom penséerna, samt i större krukor som komplement till plantor som snart ska ut. Några snökärleksblomster, som jag hade lycka med förra året, och sommarslöja som jag förut bara sett i bukett ska förhoppningsvis skänka lite grace och pur vithet á la Svansjön till min balkong. 


En tur till Svedmyra ledde till att jag hittade ett fint exemplar av en ampelfavorit från förra året - tvillingsporre.

tvillingsporre

Nu hoppas jag bara att Farbror Frost håller sig borta så att jag slipper bära in och ut några krukor... Inte för att de är tunga, jag har satsat stort på zinkkrukor i år, det är mer en fråga om utrymme. Det är bara att bita sig i tummen tills det är juni och min lägenhet plötsligt har ett uterum - ett som i år ser ut att kunna bli en gräddvit dröm!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar