söndag 6 maj 2012

Vikten av vatten

Det hade varnats för snöblandat regn i helgen, men här på östkusten har det sett fint ut - lite mulet igår och svalare än tidigare i veckan, men inga utplanterade blommor har behövt flytta in. Nu syns det skillnad överallt runt omkring mig, varje dag spricker knoppar upp medan andra skjuter ut sina första spetsar från grenar och stjälkar.

knoppar



För bara två veckor sedan var det kallt och risigt när jag promenerade längs Vinterviken för att hälsa på min vän Therese. Några modiga scillor och påskliljor gav lite färg åt en bedrövligt grå och ruggig dag.

påskliljor

Men hur tråkigt det än känns när det regnar så är det ju nödvändigt, inte minst på våren då all växtlighet ska suga i sig maximalt om det skulle bli en varm och torr sommar. Och efter regn kommer det ju förr eller senare solsken, sägs det - en eftermiddag lyckades jag fånga klichén på bild!

påskliljor


rainbow
Och några soliga dagar kan snabbt sätta fart på knoppar - just nu står samtliga forsythior i Stockholm i full blom. Här ett exemplar i hemmahörande i Hägersten.


Även inomhus händer det saker - jag har ju naturligtvis inte bara växter på balkongen, utan en stadigt växande skara året-runt-växter i kruka inomhus också. En minikaktus som jag fick i födelsedagspresent för ett antal år sedan av en barndomsvän, planterade jag om i för första gången i februari. Den verkar ha mått ypperligt av detta och är nu på gång att blomma, något den inte gjort de senaste två-tre säsongerna! Jag vattnar, väntar, pysslar, pratar med med min kaktus - allt för att blomman ska känna sig välkommen till världen.

Forsythia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar